Hirmondo
Hirdetés
Hirdetés

Megszólítottak két vásárlót egy brassói barkácsboltban, mert egymás közt magyarul beszéltek

Megszólítottak két vásárlót egy brassói barkácsboltban, mert egymás közt magyarul beszéltek Románia

A Mikó Imre Jogvédelmi Szolgálat felszólító levelet írt a Brico Depot lakberendezési és barkácsáruházlánc brassói vezetőségéhez, illetve panaszt intézett az Országos Diszkriminációellenes Tanácshoz, miután az áruház egyik alkalmazottja sérelmezte az anyanyelvükön egymás közt magyarul beszélő vásárlók társalgását.

Hirdetés
Hirdetés

A Jogvédelmi Szolgálatot megkereső személy apósa társaságában a hét elején vásárolni ment a brassói barkácsáruházba, ahol segítséget kért az egyik ott dolgozó hölgytől, akivel románul kommunikáltak, de egymás közt anyanyelvükön, magyarul beszéltek. Ezt nehezményezte az ott dolgozó munkatárs, és felszólította a két potenciális vásárlót, hogy beszéljenek románul, mert Romániában élnek és itt ez a hivatalos nyelv.

„Megdöbbentő, hogy 2019-ben, Romániában annyira nem egyértelmű a nyelvi jogok szabad gyakorlása, hogy a kereskedelmi egységekben is nehezményezik, hogy magyarul beszéljen valaki. Ilyenkor felteszem magamban a kérdést, hogy a Brico Depot alkalmazottja akkor is így járt volna el, ha a vásárló angol, vagy francia nyelven beszél, vagy csak a magyar nyelv zavarta ennyire? Mentalitásváltásra és a kisebbségi jogok széleskörű ismertetésére van szükség” – nyilatkozta Benkő Erika a jogvédelmi szolgálat vezetője.

(közlemény)

Hirdetés
Hirdetés
Névtelen hozzászólás
Hozzászólások
  • User
    Dátum: 2019. október 12., 11:56
    ÉRTÉKELÉS: 1

    Legalább a kedves Szentgyörgyiek meg tanulják hogy van a saját városukban is barkácsáruház ahol nem probléma ha magyarul beszélnek .

  • User
    Dátum: 2019. október 12., 11:12
    ÉRTÉKELÉS: 22

    Feltehetően, az eladó importált moldvai, vagy beszarãbiai származék. Mondaná otthon, hogy a vásárlók ne beszéljenek egymás között oroszul !!!…

  • User
    Dátum: 2019. október 12., 20:53
    ÉRTÉKELÉS: 20

    Szomorú😣 Amúgy jobb a Leroy, Dedeman….Ha ügyesek lennének pár százalékát az alkalmazottaknak úgy kéne alkalmazzák, h beszéljenek magyarul esetleg még más nyelven is és azt ha nem szégyellik feltüntetni a polóra mint pl a Fekete templomnál az idegenvezetőknél! Dedemant hívtam fel mert nagyobb mennyiségben szerettem volna vásárolni és gond volt a szállítás. Erre magyar területi igazgató! vette fel velem a kapcsolatot, másnap segített a vásárlásban, árengedményt adott! Azóta visszajárok! Hasonló a Romstalnal is csak ott inkább cégeknek éri meg, de ők is büszkék, h tudnak magyarul és a szállítást is megoldják cv megyébe!!!

    • User
      Dátum: 2019. október 13., 22:43
      ÉRTÉKELÉS: 10

      Megint közelednek a választások és megint próbálnak minden haj szálba bele kapaszkodni, hogy szítjanak konfliktus

    • User
      Dátum: 2019. október 19., 19:33
      ÉRTÉKELÉS: 9

      Tévedsz abban hogy így egyfajta Svájc lenne…talán egy másfajta korrupt Bizánc .Már Erdelyből sem lehetne,ahogy az I.VH. után mert teljesen elbalkániasodott ,sajnos Székelyföldön is balkáni mentalitás uralkodik már…egymás átverése ,be nem tartott szó,irigység ,kapzsiság.Sajnos én így érzem.

  • User
    Dátum: 2019. október 12., 22:48
    ÉRTÉKELÉS: 19

    a hibas az aki ilyen mentalitásu személyeket alkalmaz holott az a szégyen hogy egy elárusito annyira buta hogy csak egy nyelven ért a Brassoi kereskedelemben hol valamikor a románok még három nyelven is tudtak -igy akarnak europaiak lenni pedig őket csak a lopásrol és ajellemtelen tőténelem hamisitásrol ismerik europában !!!

  • User
    Dátum: 2019. október 12., 22:06
    ÉRTÉKELÉS: -9

    Hát nehéz elhinnem . Évek óta Brassóba járunk vásárolni, de még soha senki nem szólított meg azért mert magyarul beszéltünk. Ma is ott voltunk és rengetek magyar szófoszlány ütte meg a fülemet különböző áruházakba. Úgy hogy ez csak propaganda. Egymás elleni uszítás.

  • User
    Dátum: 2019. október 12., 23:31
    ÉRTÉKELÉS: 12

    Sokat jarom Europa secol nem figyelmeztettek ezert se romanokat ugy tarsalognak hogy akarnak.Eszukbe kell jutatni ezert nem mennek Schengen.

    • User
      Dátum: 2019. október 19., 12:48
      ÉRTÉKELÉS: 3

      Pedig menni Schengenbe megígérte nekik Claudiu Viszkiescu is ,de nem ezért nem mennek,hanem azért mert Hollandia megvétózza mindig,mert abban érdekelt ,hogy a constantai kikötő miatt nem Amsterdamba menne sok hajó.A többi bla-bla.

  • User
    Dátum: 2019. október 13., 14:35
    ÉRTÉKELÉS: 18

    Brasso az egyik legundoritobb, magyargyulolo varos, Bako utan ! Romania egyik legszebb varosa, amit nem is a romanok, hanem szaszok, zsidok, magyarok epitettek, csak sajnos a csocselek elfoglalta maganak es annyira megtetszett nekuk, hogy semmi keppen nem akarnak Moldovaba visszakoltozni. Egy vicc is volt veluk, a Ceausescu rendszerben. Stefan Cel Mare folkel a sirbol es csodalkozva nezi, hogy Moldvaban egy lelek sincs, aztan elkialtja magat :”Unde sunteti Moldovenii mei ?! ” Mire Brasso felol erkezik a valasz: „La Brasov ,maria-ta !”

    • User
      Dátum: 2019. október 19., 9:55
      ÉRTÉKELÉS: 2

      Az udvarhelyi miccses eset után észrevettem ,hogy a grilles tündérek románok a K ban.Kézdin is ,Szentgyörgyön is,a fogyasztók nagy része moldvai volt a sorban.Ebédidő volt talán azért és.mégazert is

  • User
    Dátum: 2019. október 13., 16:58
    ÉRTÉKELÉS: 3

    Ez nem igaz, Brasso mindig is toleransabb volt , mit sok mas varos, emlekszem, 90- marciusaban egyetimistak voltunk ott, egeszen pozitivan reagaltak a dolgokra.

  • User
    Dátum: 2019. október 14., 6:53
    ÉRTÉKELÉS: 5

    És s mikor Budapesten románul énekelve koldulnak az aluljáróban, akkor semmi gond. Fordított esetben mi lenne ha mi énekelnénk Bukarestben, ha még egymás között beszélni sem szabad?

  • User
    Dátum: 2019. október 14., 16:24
    ÉRTÉKELÉS: 3

    Szerintem csak szélsőséges eset. A Kapu utcában a fagyi is két nyelven van kiírva és magyarul is beszélt az eladó. Jól is esett.

    • User
      Dátum: 2019. október 15., 8:54
      ÉRTÉKELÉS: 3

      Egy időben gyakran jártam Brassóban, de ilyen gondom sosem volt. Viszont, egy alkalommal, az állomás melletti Proli – vagy milyen – áruházban egy Kinga nevő pénztárosnő, habár magyarul szóltam hozzá, következetesen csak románul válaszolt.

  • User
    Dátum: 2019. október 15., 22:32
    ÉRTÉKELÉS: 5

    Sajnos pont így jártam én aCoresi bevásárló központba miközben a gyerekekkel magyarul beszéltem. Rám szólt egy (taknyos) kiskorú szemüveg törlőket osztogattak, hogy ne beszéljek magyarul. Én aztán megszolaltam románul sajnos amire a férjem oda ért eltüntek. Nekem is aférjem román , most mit tegyek amilyent mondtam hívők rendőrt eltűntek. Gyönyörü ezért vagyok 7-ik éve németországba és ott senkit nem érdekel ki milyen nyelvet beszél.

  • User
    Dátum: 2019. október 18., 14:15
    ÉRTÉKELÉS: 5

    Brassó tele van olyan moldovaiakkal, akik a betelepítési támogatásért keltek útra, s egyáltalán nem dolgozni akarnak. Ezek nem vigyáznak a rendre, a tisztaságra, nem tartják karban a lakásokat és környéküket, mert verejtékeztek érte. Ezek ütnek le minket az utakról, Értük nézik a csomagtartóinkat a forgalmi ellenőrök. Minket a községi úton 55 kilométeróráért figyelmeztetnek, s akik nyolcvan felett elkerülnek azoknak tisztelegnek. A moldovai kolostorban mondtam egy társamnak, hogy a felirat cirill betűs, s a pópaforma eligazított, helytelen, az nem kirilli betű, hanem ortoromán.. Tanuljak tőlük? Már folyik az alkusz Sepsiszentgyörgy városára és környező falvaira is.

    • User
      Dátum: 2019. október 19., 15:59
      ÉRTÉKELÉS: 2

      Ilyen írás/betű/ ,hogy ortoromán NINCS! csak ortoromán egyház ,mivel a román ortodox egyháznak saját mitropolitája van,nem függ az Isztambuli/Konstantinápolyi/-tól.Igenis cirill betüket használtak,amit a görög unciális írásból fejlesztett ki Cirill és Method./ıx.sz/.1860-tól kedték fokozatosan bevezetni a latin ábécét, mert az elején vegyesen használták a betüket/az Egyesült Fejrdelemségekben,mert csak 1881 től lett királyság.A pópaféleség saját történelmét nem ismeri-utalok itt az ortodoxizmusra,a paleoszláv írást az egyházában.Akkor mit várjunk az egyszerű néptől?Jó ,hogy nem azt mondta bizony ez.a régi dák ábc…

      • User
        Dátum: 2019. október 20., 10:11
        ÉRTÉKELÉS: 0

        elnézést ,patriarcha helyett mitropolitát írtam…a prea sfintitulról volna szó,de nem ez.volt a lényeg ,hanem arról hogy milyen tudatlanok a pópafélék…ez egy nagyszerű megnevezés volt…ezek végeztek teológiát?ott tanúlják a paleoszláv betűírást is mert az ikonokon az van

    • User
      Dátum: 2019. október 22., 9:36
      ÉRTÉKELÉS: 1

      Köszönöm, ha hozzászólásom figyelmet érdemlőnek tartotta. Amott elmondtam amit a cirill betűs írásról gondoltam: „…, hogy a felirat cirill betűs, s a pópaforma eligazított, helytelen, az nem kirilli betű, hanem ortoromán.. Tanuljak tőlük?…” Csak azért, mert értettem, amit állítottam.

  • User
    Dátum: 2019. október 18., 20:29
    ÉRTÉKELÉS: 1

    Ocsmány szavakkal támadt a feleségemre valamelyik szombaton egy büdös bunkó mert elfoglaltuk mi ” bozgorii cei care vreți ardealul ” a parkolót pedig körös körül volt sok szabad hely. Mellénkparkol aztán durván rányitotta az ajtót az autómra megkarcolván azt .

  • User
    Dátum: 2019. október 19., 9:13
    ÉRTÉKELÉS: 0

    az a baj,hogy az új Bizánci Birodalomban nincs elég migri.De a történelem meismételi magát,Bizánc is elesett.

  • User
    Dátum: 2019. október 19., 13:08
    ÉRTÉKELÉS: 8

    Szerintem a kommunikációval van baj.Egy államban a média a 4.hatalom.Például ott volt Rares Bogdan ,a gonosz törpe ,aki most ugye eu-s parlamenti képviselő,habzó szájjal ,piros -sárga-kék zászlóba burkolózva köpködte a mérget.Mert adott volt egy lebunkósított ,átvert,primitív nézőközönsége.Ebben segítségére volt a mindenkori hatalom,amely érdekelt volt és mai napig is az,hogy lebegtessen egy félelmet a kiürült agyakban.Miért nem lehet minden nap valamivel cáfolni ezeket ,megmutatni mi a valós helyzet.Az kevés ,hogy egy évben egyszer bemutatjuk milyen az autonómia Dél-Tirolban,Finnországban,sőt horribile dictu Magyarországon az úgynevezett autoguvernare romaneasca .Ez a gazember Bogdan nagyon jól tudja…de ő a menő,nem olyanok mint Sabin Gherman vagy más normálisan gondolkodó.Nyáron voltam Bákóba,aztán egy társaságban felvetődött az örök téma ungurii vor Ardealul…mert kiteszik a zászlót stb.Na erre elővettem a telefont beírtam Liceul Romanesc Nicolae Balcescu Gyula/ Jula/ .na nézzétek meg jól OTT van a román zászló a falán ,mit szóltok ehhez?Hallgattak mint a…aztán az egyik eleresztette a bogdan féle marhaságot, hogy de ott nálatok a román zászló nincs kitéve ,csak a magyar!És komolyan mondta a 30 év körüli emberke,felsőfokú végzettséggel.Nem kellene egy óriási felvilágosítás ,plakátokat kitenni ,hogyan működik ez a dolog máshol?Hogy rengeteg temesvári jár Gyulára a termálfürdőbe ,mert jobban érzi ott magát mint Romániában,románul is beszél a személyzet az étlapon románul is olvashatja amit akar,lejben is fizethet ha akar.A boltokban ki kellene rakni milyen nyelveket beszélnek az eladók.Fel kellene már világosítani képregényekkel és színező könyvekkel a lebutított népséget!

      • User
        Dátum: 2019. október 20., 21:04
        ÉRTÉKELÉS: 1

        Valószínű kimoderálták azt a hozzászólást, amire válaszoltam. Egy hősködő, akinek a feleségébe (ha jól emlékszem) belekötött egy román ember írta, hogy ha ott lett volna, akkor az illető már nem élne.

        • User
          Dátum: 2019. október 21., 10:31
          ÉRTÉKELÉS: 2

          Hát igen ,a CENZÚRÁT most PC nyelven moderálásnak nevezik.Éljen a véleményszabadság a liberalizmus nagy vívmánya,vagyis szabad sajtóban!? az jelenhet meg ,ami szabad.

  • User
    Dátum: 2019. október 21., 18:27
    ÉRTÉKELÉS: -4

    A szabad sajtó és kommentek moderálása megfér egymás mellett. A szabad sajtó létezik, főleg a neten, de máshol is jogod van kiírni azt, amit egy akármelyik oldal kommentrészéről kimoderáltak. Szabad véleménynyilvánítás nem azt jelenti, hogy jogod van bármit mondani bárhol, mivel pl. az itt leírt kommentekért nem te, hanem az újság felel.

    • User
      Dátum: 2019. október 21., 21:52
      ÉRTÉKELÉS: 1

      Még akkor is,ha az igazat írják?Mert állitólag csak az igazság létezik a hazugságot kitalálják?Akkor a hazugság pártján állnak?Tehát, az igazságot ki lehet moderálni vagy nem? Ha nem igaz ,cáfolják meg miután meggyözödnek róla és azután moderálják.Abban egyetértek,hogy valaki felindulásból beírt valamit és’kimoderáltak’ ,de ha tényeket közölnek ,akkor azokért nem a lap felel.

  • User
    Dátum: 2019. október 22., 8:45
    ÉRTÉKELÉS: 1

    Mennyi mindennel értenek egyet, amiért éppen nem kellene, akkor ki a felelős a hitelesség kockáztatásáért?!?!