Hirmondo
Hirdetés
Hirdetés

Nem ültek tétlenül a helyiek

Nem ültek tétlenül a helyiek Kovászna megye

Közös lónak túros a háta, s talán igaz lehet a mondás a közös templomra is. Már régebb elmérgesedett a viszony az oroszfalvi római katolikus hívek és a falu református lelkésze, Raff Róbert között, vasárnap azonban utolsó cseppet jelentette a pohárban, amikor a tiszteletes lecserélte a padokat a két felekezet által közösen használt istenházában. Tegnap délelőtt a hívek a templom előtt gyülekeztek, a lelkésszel folytatott vita után pedig visszahelyezték a padokat a helyükre.

A falugyűlésen Raff Róbert is jelen volt, így a felháborodott hívek, közel harmincan egyenesen hozzá intézhették kérdéseiket, kételyeiket, csalódottságukat. Többek között azt, hogy nem érzik jogosnak a jó állapotban lévő padok kidobását. Azt is szemléltették a lelkésznek, hogy milyen nehéz székeken ülve imádkozni, eléjük letérdelni. Nem csak katolikus hívek vettek részt a gyűlésen: egy református férfi elmondta, ő azért nem szeretett eddig sem ide járni, mivel nem hasonlított ahhoz, amit ő istentiszteletként megszokott, szeretett.

A lelkész azzal a kijelentéssel fokozta az indulatot, miszerint a katolikus hívek véleményüket kifejezhetik, de döntéshozatali joguk nincs. Emlékeztették Raffot, mindig készségesen támogatták a templomot anyagiakban is, – 1984 óta – ők is használhatják az egyébként református templomot, az ők véleményüket is figyelembe kellene venni a döntéseknél.

Hirdetés
Hirdetés

– Az elmúlt hat évben egy új, amerikai gyülekezetépítési modellt vezettünk be a református közösségben, a neve céltudatos gyülekezet. Ennek elemei merőben eltérnek az Erdélyben megszokott hagyományostól. A templomteret a gyülekezetépítési tervhez igyekeztünk és igyekszünk igazítani, ezért van fűtés, kávézó, mosdó, iroda, könyvtár, hangosítás, vannak plakátok és hirdetőtábla. Az utolsó fázis pedig a templomi padok kicserélése székekre – indokolta a presbiterekkel közösen hozott döntését Raff tiszteletes.
A panaszosok felemlegették régebbi, visszás döntéseit is a lelkésznek, többek között azt, amikor tavaly, szintén a katolikus hívek tudtán kívül eltávolította jelképeiket a templomból.

– A protestáns tanítás szerint a tízparancsolat tiltja képek imádatát vagy tiszteletét. Ugyanakkor református templomainkban nem helyezünk el semmiféle olyan képet, amely előtt leborulunk, amelyhez imádkozunk. Ebből kiindulva az oroszfalvi templomból eltávolítottuk az állítólag Szűz Máriát ábrázoló festményt, amit a templomot használó római katolikus testvérek helyeztek ott el – írta a sajtóhoz eljuttatott levelében a lelkész.

Gál Klára nyugalmazott pedagógus szerint egészen eddig semmi gond nem volt a két felekezet között. Együtt dolgoztak a lelkésszel, eseményeket, táborokat szerveztek, egy nagy közösség tagjainak vélték magukat mind a katolikus, mind a református hívek.

– Mi hajlanánk a béke felé, hogyha visszarendezné a templomot régi állapotába. Egy egyezmény szerint használhatjuk mi is a templomot, így pedig tiszteletben kellene tartania minket, a jelképeinket – tette hozzá.

A napokban aláírást gyűjtöttek, miszerint nem értenek egyet a döntésekkel, amelyet az Erdélyi Református Egyházkerület püspökének, Kató Bélának is továbbítottak. Rövid idő alatt 239 aláírás gyűlt össze, a reformátusok közül is sokan szignózták. Ebben követelik a padok visszahelyezését, ám a vita után egyből a tettek mezejére léptek, és saját kezűleg tették a helyükre azokat.

– A helyi presbiterek és az én szándékom szerint a padok nem maradnak a templomban. Mi székeket szeretnénk. Egy részét már megvettük, csütörtökön lesz presbiteri gyűlés, ahol végső döntést hozunk – zárta le a vitát korántsem megnyugtatóan Raff Róbert.

Hirdetés
Hirdetés
Névtelen hozzászólás
Hozzászólások
  • User
    Dátum: 2020. június 10., 7:36
    ÉRTÉKELÉS: 18

    Raff tiszteletes önkényesen befolyásolja a presbitereit is.
    A 40 éve szolgáló presbitert felváltotta olyan emberekre akik az ők kedve szerint cselekednek.
    A templomot átalakítsa baptista modelre….akkor el kellene menni innen és közöttük szolgáljon tovább ne várja meg amíg innen is elkergetik akárcsak Legényből.

    • User
      Dátum: 2020. június 10., 10:14
      ÉRTÉKELÉS: -3

      Tetszik, nem tetszik, de ez a fajta „baptista modell” működik. A magyarországi katolikus egyház is ezt ajánlja már a papjainak közösségépítési modellként. Nem szégyen más felekezetektől tanulni, főként hogy mindannyian keresztények-keresztyének („Krisztust követők”) vagyunk. De valóban azok vagyunk? Vagy megrekedtünk a padok, székek, küszöbök festmények, szobrok, szószékek s más templomi bútorzatok szintjén?

      • User
        Dátum: 2020. június 10., 11:52
        ÉRTÉKELÉS: 31

        1. Lehet, hogy van, ahol működik, de olyan hely is van, ahol nem működik, mert nem fogadják el. 2. Helyes egy amerikai kontextusra, amerikai körülményekre kidolgozott modellt egy az egyebn átvenni és alkalmazni az erdélyi sajátosságok ellenére? Szerintem nem.

      • User
        Dátum: 2020. június 10., 17:47
        ÉRTÉKELÉS: 28

        Ha baptista modellt szeretne, épitsen közösségi házat a híveknek. A templomot pedig hagyja meg templomnak. Igy tiszteljük hagyományainkat, kidobunk százéves padokat a templomokból!?! Es berakunk irodai székeket. Persze szőrnyülködünk a nyugat-europai szekularizáción, ahol templomokat rombonak le, de ez sem áll nagyon messze attól.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 8:03
    ÉRTÉKELÉS: 29

    Le kell váltatni a lelkészt. Többet árt mint használ. A lelkész nem tehet olyant, hogy két felekezetet egymásnak ugrasszon. Van nekünk elég bajunk egyébb nemzetekkel, nem kell saját magunkkal is csatátozni.
    Amúgy is hallottam már róla egyet s mást. Nem lelkésznek való, főleg nem itt.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 9:32
    ÉRTÉKELÉS: -18

    Érthető a tiltakozó közösség (többnyire idős emberek!) felháborodása, de megérthetnék, hogy hosszú távú cél nem lehet az, hogy húsz embernek kényelmes legyen a régi pad egy órán keresztül, s aztán marad a kongó, üres templom. Inkább 80-100 ember számára legyen mozgatható a több szék, hogy otthonos legyen a hely akár fél napon, vagy több napon át: a gyermekeknek, fiataloknak, családoknak is – nem csupán imádkozóhely heti egy órára. Minden tiszteletem a lelkészé: tornyok, szobrok és épületek helyett közösséget épít, emberekbe fektet. Hagyni kellene, hogy dolgozzék!

    • User
      Dátum: 2020. június 10., 10:19
      ÉRTÉKELÉS: 61

      A templom tudtommal azért van, hogy az ember bemenjen és imádkozzon csendben és nyugalomban úgy idősök mint fiatalok számára. Erre a célra építették őseink. Ha a tiszteletes kávézot és koncerttermet szeretne, fogjon neki és építsen egyet magának és az őt követő híveknek. A templomot pedig hagyja arra a célra használni amiért építették 1876-ban.

    • User
      Dátum: 2020. június 10., 15:12
      ÉRTÉKELÉS: 11

      A reformatus templomaba kenye kedve szerint kellene modernizalodjon. Es nem a katolikus templomba. Hiszen kozos idaig csend volt most mar ő nagy ő. Hat nem fel Istentől? Szegyelje magát.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 9:21
    ÉRTÉKELÉS: 18

    A presbiterek nem önkényesen váltják le, hanem választják. Az előző presbitérium vezetője a korára való tekintettel, mivel 80 elmúlt lemondott.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 9:01
    ÉRTÉKELÉS: 23

    Nem kellene mindig Amerikát majmolni, mert ami modern az nem mindig a jobb. A tiszteletes is lehetne alázatosabb, mert a hivek nélkül ö nem ér semmit.Sajnos volt olyan is , amikor a tiszteletes addig aljasodott le, mint nem rég a szentgericei aki az öseink csontjait jutatta ebek harmincadjára, mert a régi temetöbe egy adótornyot kellet épiteni. Kutyák hordták szét a maradványokat.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 10:06
    ÉRTÉKELÉS: 36

    Mit lehet erre mondani??? Egy pap, aki nem a hagyomanyok- jelen esetben egy magyar templom – ertekeit tartja szem elott, hanem valami amerikai mintat kovet. Hogy ezzel a hiveket egymasnak ugrasztja, nem torodik. Nem az kellene legyen a papok szerepe, hogy az egymas tiszteletere buzditsak az embereket, felekezeti hovatartozastol fuggetlenul??? Nem kellene az osok altal orokolt javakat inkabb kijavitani, mintsem kidobni???

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 10:45
    ÉRTÉKELÉS: 27

    Ha református templom azt tesz a lelkész amit akar!!! Ilyen a vegyes házasság is! Előre a mézes madzag, utána…….😆
    A minap olyan lendülettel nyírta a fűvet a sánc környékén mint aki háborúba készül!😆
    Mikor őt látom örökké az Opel Merivája? jut eszembe amit a „hátsóján” megüttettek, még a matrica ellenére is ami fél méteres betűkkel hírdette „Az Úr közel!”🤣
    Gondoljon a lelkész erre a mókás történetre és 1-1sör mellett beszélje meg a hivekkel a gondokat! Szerintem 1 jópofa rólót le lehetne húzni szentmise előtt a „sértő” katolikus szentképek előtt és kész!!!
    Engem szpéci nem zavar, h a református barátom nem vet keresztet, de őt sem, h én vetek!!!! Ennyire 1szerű! Mindig poénkodtam 1 exemmel, h könnyű neked, nem kell gyónni, csak szánod és bánod bűneidet!😂🤣

      • User
        Dátum: 2020. június 10., 13:11
        ÉRTÉKELÉS: 16

        Igen. Valóban. Így hát az, aki megváltoztat egy több száz éves istentiszteleti rendet, a padokat székekre cseréli, annak igazolnia kellene, hogy a régi nem jó.

        • User
          Dátum: 2020. június 10., 20:44
          ÉRTÉKELÉS: 0

          Elmondok egy titkot. A reformátusok gyakran nem templomban tartják az istentiszteletet és gyakran ülnek székeken. Székelyföldön is és nem mostanában kezdték.

    • User
      Dátum: 2020. június 11., 9:18
      ÉRTÉKELÉS: -2

      1?.Isten szolgaja vagy allami alkalmazot???
      Tudtommal mindkettő állami alkalmazott, és kevés közük van Istenhez. 1Kor 13.5

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 12:26
    ÉRTÉKELÉS: 2

    A tulajdon az tulajdon,nem komcsi közvagyon!Ha a presbiterek megszavazták akkor ez van,azokat a hívek választják néha még a papot is!A kaotikusok építhetnek új templomot ,ha nem tudnak megegyezni!

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 13:57
    ÉRTÉKELÉS: 1

    1. 1984 óta bőven lett volna idejük templomot építeni a R.K. hiveknek.
    2. A lelkipásztor nem párttitkár ,hogy csak úgy le-fel váltogassák .
    3. Nem a vendég szokta eldőnteni ,hogy a lakás tulajdonosa milyen bútorokkal rendezi be a házát .
    4. A lelkész tevékenységének megítélése CSAKIS a presbitérium dolga ,semmiképpen a R.K. anarhistáké sem pediglen kommentelőké .
    5. Ref. templomban nincs helye se keresztnek ,se Mária képnek se gyertyának ,főleg oltárnak . Miért is volt a reformáció ? Tessék olvasni Luther Márton pontjait.Az még rendben volna ,hogy a mise alatt beviszik a templomba ,
    ha már beengedték őket. De csakis addig és nem tovább .
    6. Végül egy népi meglátás :- Ne engedd be a cigányt a házadba mert kitúr belőle .
    Dícsértessék a Jézus Krisztus ,segítse az oroszfalusiakat, hogy minél hamarább templomot építhessenek maguknak , és ne vétkezzenek a parancsolat ellen : – Ne kívánd a te felebarátod házát .

    • User
      Dátum: 2020. június 12., 14:01
      ÉRTÉKELÉS: 11

      1-től 6-ig: Talán hogyha 1984-ben hagyják a katolikusok, hogy összedőljön, most nem lenne min vitatkozni. Békesség Istentől!

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 14:11
    ÉRTÉKELÉS: 9

    Jó lenne tudni, hogy az elkezdett amerikánus újítások szellemében még mi várható. Laminált parketta, netán a szószék „leduvasztása” vagy a református hagyományoktól oly idegen felemelt kézzel való imádkozás? Koncert esetleg?
    Lehet és kell hivatkozni a szent képek kapcsán Lutherre, de az újítások ügyében hirtelen kínossá válnak a protestáns szokások, hagyományok, valamint a nép öröksége? (Megjegyzem: Luther megőrzött jónéhány hagyományt, formális elemet és megtartott minden olyan templomi berendezést/kelléket, amelyek nem ellenkeznek a reformáció elveivel. Én meg azon tűnődök, hogy a padok vajon mióta ellenkeznek a reformáció elveivel?)

    • User
      Dátum: 2020. június 10., 16:53
      ÉRTÉKELÉS: 7

      Megjegyzem, hogy az erdélyi reformátusok kálvinisták és nem lutheránusok. Ami Luthernek megfelelt, nem biztos, hogy Kálvinnak is jó volt…

      • User
        Dátum: 2020. június 10., 18:55
        ÉRTÉKELÉS: 6

        De ezzel ön azt akarja mondani, hogy Kálvin is kidobatná a padokat? :)) Na hagyjuk inkább. Ez már nevetséges.

        • User
          Dátum: 2020. június 10., 22:44
          ÉRTÉKELÉS: 6

          Arra reagáltam, hogy Luther sok mindent megtartott. Ő lehet, de Kálvin és Zwingli már kevesebbet. A padok … pedig ülőhelyek, mint a székek. Lásd a másik hozzászólásomat. Nagyon úgy néz ki, hogy most ébredtek rá egyesek, hogy a katolikus és református vallás igenis különböző, nem csak annyiban, hogy egyik keresztet vet, a másik nem. Egyikben sokkal nagyobb súllyal vannak jelen a jelképek, szokások, míg a másikban ezek kevésbé fontosak, illetve elvetendőek.
          Nem ismerem az oroszfalvi helyzetet, arról nem mondok véleményt se pro, se kontra, csak érdekesnek találom a hozzászólásokat.

          • User
            Dátum: 2020. június 11., 18:33
            ÉRTÉKELÉS: 12

            Szomorú, hogy amellett kell érvelnem, hogy a már meglévő és a templommal organikus egységben tervezett padokat miért nem szabad a templomból kivinni, és kifejezetten elkeserítő számomra, hogy ez nem magától értetődő egyeseknek. A tomportámasz az adiafórák tartományába tartozik reformátusoknál. Igaz. Viszont fordítva is lehet érvelni, és azt is mondhatom: Miért dobjam ki a padokat, ha az is ugyanolyan jó és megfelelő, valamint ugyanolyan irreleváns az üdvösségre nézve, mint a szék?
            Tovább megyek. A padok esetén a dogmatika és a hitelvek valóban nem tiltják azok kidobását. Tiltja azonban más. Tiltja a jóízlés, a művészettörténeti szépség, a templom belső tere harmóniájának felborítása. Ha a bútorzat a templomhoz lett tervezve, akkor azok egyedi darabok és egységben vannak az egész épülettel, mintegy felmutatva az egész templombelső szépségét. Ezt esztétikának hívják. A reformátusoknak, a kálvinistáknak (!) is van kimondottan esztétikára vonatkozó tanítása. Álljon előttünk Kálvin Jánosé: „Következnek a szabad művészetek(*) és kézi mesterségek, amelyek elsajátítása során, minthogy mindnyájunkban van valamiféle készség, feltárul az emberi rátermettség ereje. […] az emberi észbe és értelembe, természete szerint, el van ültetve az általános felfogókészség. Ez az ajándék pedig annyira egyetemes, hogy ebben kinek-kinek fel kellene ismernie Isten iránta való egyedi kegyelmét.” (Kálvin János: Institutio, 2.2.14.) Itt azonban Kálvin a szabad művészetek (*) köréből nem zárja ki a tulajdonképpeni művészeteket sem, vagyis azokat, amelyek nem pusztán a közhasznot vagy a kényelmet mozdítják elő, hanem egyszerűen gyönyörködtetésre szolgálnak.
            Így illik az esztétikára, a tárgyak szellemi értékére is gondolni, amikor az ember a múltunk kincseit szórja szét. Csak nehogy aztán apáink féltve őrzött és nekünk készített örökségével együtt jövendőnk is elguruljon.
            Ki lehet dobni a padokat, persze. Csak ezen csukamozdulat az adott ember esztétikai érzékéről és jóízléséről is sokat elárul, nem is beszélve az őseink nekünk hagyott örökségének semmibevételéről.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 15:57
    ÉRTÉKELÉS: 7

    ” Amerikai gyülekezetépítési modell” Erdélybe, Oroszfaluba? Minek? Jajj, bocsánat, értem! A reformátusoknak, mert a hagyományos hazai nem jó!

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 16:27
    ÉRTÉKELÉS: 0

    Reformàtusokkè a templom, de az albèrlő mondja meg, hogy mi hogy legyen? Nagyon furcsa,. Èpìtsenek, bèreljenek jobbat ha ez ìgy nem tetszik, vagy adomànyozon valamelyik katolikus egy hàzat, s ott rendezkedjenek kedvük szerint. Ha 1984 től hasznàljàk a templomot s a padok majdnem 150 èvesek, akkor a berakàsuknàl, alkotàsuknál sem voltak jelen, mèg az őseik sem. Remèlem a püspök ùr nem hagyja, hogy azok akarata teljesüljön akik bemigrànskodtak….

    • User
      Dátum: 2020. június 11., 13:22
      ÉRTÉKELÉS: -7

      Sokat gondolkoztál mig megirtad ezt a szöveget vagy csak úgy jött magától.
      U.I. Nagy az Isten állatkertje!

    • User
      Dátum: 2020. június 14., 14:26
      ÉRTÉKELÉS: 8

      150 éves templomi butorzat megrongálása, megsemmisítése bűncselekmény, az elkovetötől s az inditéktol függetlenül. Apropó, a rossz nyelvek azt mondják jun. 4 én nem zugtak a harangok, ez is amerika vagy csak egyszerűen a szekuritate?

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 17:22
    ÉRTÉKELÉS: 4

    A kájomista nem tudja elfogadni a pápisták jelenlétét,persze az anyagi hozzájárulásukat igen.Gondolom neki nem idegen a ,,vallásháboru”.Amerikai módszert akar,de eltévesztette a szolgálatának helyét és az évszázadot!!!

    • User
      Dátum: 2020. június 14., 10:11
      ÉRTÉKELÉS: 0

      Anyagi hozzájárulás volt a katolikusok részéről, mint egyének, de a szerződés szerint a kantai plébánia dolga lett volna a templom utóbbi felújításának nagy része. Arról miért nem beszélnek a katolikusok? Mert ezzel biztosítják azt, hogy mehetnek oda misézni. Ha tévednék, hogy a plébánia javított, akkor elnézést, félreértettem.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 18:19
    ÉRTÉKELÉS: 3

    „Eddig semmi gond nem volt a két felekezet között. Együtt dolgoztak a lelkésszel, táborokat szerveztek…” stb. Most meg a lelkész lett maga az ördög. Miért is ? Mert a vendég testvérek úgy gondolják, hogy az ő joguk eldönteni, hogyan kell berendezni a házigazda házát. Ha a házigazda ellenkezik, akkor kígyót-békát kiáltanak rá. Valóban csak az egyik fél a hibás ?

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 18:16
    ÉRTÉKELÉS: 7

    A padok visszakerültek a helyükre, a képre is lehet megoldast keresni, ugy, hogy mindkét felekezetnek megfeleljen. Akkor hat mégsem olyan nagy a baj, igaz?

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 18:09
    ÉRTÉKELÉS: 7

    Kíváncsi lennék az ott miséző katolikus pap véleményére is. Vajon ő milyen üzenetet közvetít a hívek felé ?

    • User
      Dátum: 2020. június 14., 10:34
      ÉRTÉKELÉS: 3

      Igen, a katolikus pap véleményére is kíváncsiak lennénk. Kínos helyzetbe hozták őt is a forrófejű hívei, főként azzal, hogy az összes médiát odahívták, hogy lássa ország-világ, hogy ők magyarabbak, mint más, katolikusabbak a pápánál, hagyományőrzőbbek önmaguknál, hogy bementek rendezkedni a más házába a saját egyházuk felhatalmazása nélkül.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 19:58
    ÉRTÉKELÉS: 4

    semmi gond ,sok az elfogultsag;-megertheto,de egy templom az templom,de nem a PAP vagy a TISZTELETES dont,sztem ki epitette?es kinek?-hat a magyar EMBERNEK! hat dontsenek az emberek. Azt hiszem ,hogy mar tobb a katolikus? akkor az ovek a templom!(nem ez volt a reformaciokor?,elfoglaltak az osszes kat. templomott)-mert ok gyoztek!!!!
    -en reformatus vagyok,de 1 az ISTEN

    • User
      Dátum: 2020. június 10., 21:32
      ÉRTÉKELÉS: 11

      Mit szólna ahhoz, ha a szórványban az ortodoxok elfoglalnák a katolikus és református templomokat ? Ők vannak többen. Nem sántít az ön logikája ?

    • User
      Dátum: 2020. június 15., 12:49
      ÉRTÉKELÉS: 0

      Igazi kommenista ( ahogy gyurcsany elvtars monda) hozzaallas, nem a kokoeszakban vagyunk!!! Ha a RK hivek tobsegbe vannak fogjanak neki es epitsenek templomot maguknak.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 20:13
    ÉRTÉKELÉS: 8

    Ejsze mindenkinek igaza van, de az a templom….évekig állt üresen, legalábbis ritkán látni ott valakit, most meg vmi vidám vasárnap szerűségű akármit akarnak!😆

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 21:35
    ÉRTÉKELÉS: 9

    Amíg az Oroszfalfi katolikusok nem fognak össze és egy kisebb templomot építeni addig mindíg is lesz konfliktus. Szerintem volna rá lehetőség a tanács a területet biztosítanà sok sok adomany közmunka nem rövid idő de nem lehetetlen.

  • User
    Dátum: 2020. június 10., 23:22
    ÉRTÉKELÉS: 12

    A templom romokba állott 1984 -ben a református egyház hallani se akart a feljavításról ugyanis Oroszfaluba 5-6 lélek volt aki református.
    A katolikusok fizették a javítás 75% át amit közös megegyezés alapján oldottak meg.
    Kérdezem én hol pengetné most a rock gitárját Raff Robert ha ez akkor nem így történt volna ?
    Gondolkodjunk egy kicsit…..

    • User
      Dátum: 2020. június 11., 17:02
      ÉRTÉKELÉS: 3

      Ha fizették, használták is a templomot ! Annak is vannak fenntartási költségei. A baj az, hogy nem tudjuk egymás hitét elfogadni, tisztelni. Semmi tolerancia, kompromisszumkészség. Mindenki fújja a magáét. De azért megjegyzem, hogy a RK hívek a Mária képpel kicsit átlépték azt a bizonyos határt.

    • User
      Dátum: 2020. június 14., 10:27
      ÉRTÉKELÉS: -1

      Az a javítás, amit a katolikus egyház támogatott 1984-ben volt. Az utóbbi meg nem olyan rég, Raff tiszteletes vezetésével, a református egyház támogatásával, amikor a fűtést is bevezették, mert ismét szánalmas állapotba juott az épület a 84-es javítást követően. Ha ma nem lenne fűtés, gondolom a saját templomukba mennének, a kantaiba a katolikusok. Érdekes ez a szelektív memória.

  • User
    Dátum: 2020. június 11., 9:23
    ÉRTÉKELÉS: 4

    Halehet ne férjetek el templomban . Marjad magyar a magyart , na ez aminek nem szabad hogy megtörténjen . Főleg a mai világban nem.

  • User
    Dátum: 2020. június 12., 8:30
    ÉRTÉKELÉS: 2

    Az oroszfalviakat elvarázsolta hitük szószolója, no nem a Krisztus nevére, hanem az ördög kísértésére. Úgy kell nekik!

  • User
    Dátum: 2020. június 12., 18:47
    ÉRTÉKELÉS: -9

    El kell zavarni a református gyulekezetbol ,nem méltó a PAPI Válaszhoz és a Szoszekhez sem egy református gyülekezetben

  • User
    Dátum: 2020. június 12., 21:57
    ÉRTÉKELÉS: 2

    reformatus vagyok,de el sem tudnam kepzelni templomjainkat padok nelkul!Az enekeskonyvet rea lehet tenni,imadkozaskor az osszekulcsolt kezre-karra rea lehet ereszkedni,magunkba merulve imadkozni!