Hirmondo
Hirdetés
Hirdetés

Vetró nem ért egyet a döntéssel

Vetró nem ért egyet a döntéssel Kultúra

Kifogásolja a Sepsiszentgyörgyön felállítandó Petőfi-szobor kiválasztására felkért szakmai zsűri, hogy az önkormányzat lakossági nyomásra új pályázatot ír ki a köztéri alkotásra, írja a krónika.ro .

Amint arról korábban beszámoltunk, Petőfi Sándor köztéri szobrát július végén avatná fel a Kovászna megyei és a sepsiszentgyörgyi önkormányzat, valamint a helyi kulturális intézmények által meghirdetett Petőfi-emlékév záróeseményeként. A sepsiszentgyörgyi önkormányzat által korábban kiírt pályázatra hat pályamű érkezett, a szakmai zsűri Gergely Zoltán kolozsvári szobrászművész alkotását ítélte a legjobbnak, aki hétköznapi emberként ábrázolta az ifjú Petőfit.

A nyertes pályaművet azonban számos kritika érte a lakosság részéről a közösségi oldalakon, ezért az önkormányzat decemberben bejelentette: új pályázatot ír ki.

Vetró András szobrászművész, a zsűri egyik tagja a Háromszék napilapnak azt mondta: a döntéssel hitelét vesztette a szakmai zsűri, amelynek tagja volt még Bocskay Vince szobrász, Jánó Mihály és Bordás Beáta művészettörténész, valamint Czimbalmos-Kozma Csaba városgondnok.  Vetró András hozzátette: Petőfi Sándor emblematikus alakját nagy kihívás újszerűen megmintázni, megítélése szerint Gergely Zoltánnak sikerült.

„Nem volt helyes lépés engedni az utca nyomásának, és új pályázatot kiírni” – idézte a Háromszék internetes oldala a kézdivásárhelyi művészt, aki nem kíván az új elbíráló bizottság tagja lenni.

A sepsiszentgyörgyi városvezetés azzal indokolta az új kiírást, hogy az eredeti nem a szabadságharcos, forradalmár Petőfit helyezte előtérbe, hanem az egész embert, így az új kiírás megköveteli a költőre és korára jellemző jegyek megjelenítését. „Egy szakmai grémium által meghatározott sorrendet soha nem fogok megváltoztatni, de a lakosság véleményét is szeretném figyelembe venni” – írta korábbi közleményében Antal Árpád polgármester.

A július 31-ére tervezett szoboravató a Háromszéken is meghirdetett Petőfi-emlékév zárómomentuma lenne. Ez január elsején kezdődött a költő születésének 200. évfordulója alkalmából, és halálának évfordulóján zárul. Az emlékév keretében a székelyföldi múzeumok több kiállítást is terveznek, az 1848-as forradalom ereklyéit és a költő életét is bemutatják Sepsiszentgyörgyön, Kézdivásárhelyen és Csíkszeredában.

Fotó: Tofán Levente

Hirdetés
Hirdetés
Névtelen hozzászólás
Hozzászólások
  • User
    Dátum: 2023. január 5., 16:28
    ÉRTÉKELÉS: 15

    Nem az,, utca „szólt bele, hanem az adofizetők, és mivel köztérre közpénzből lesz fizetve, jogunk van ehhez. Egy,, szakmai zsűri” már lenyomta a torkunkon Süsüt, a pleisztoszauruszt, húsz évig rajtunk röhögött a fél világ… Erről van szó, kedves sértődékeny zsűritagok! Egy székelyföldi konzervatív városka vagyunk, nem egy szellemileg megbuggyant nyugati metropolis!

    • User
      Dátum: 2023. január 6., 8:56
      ÉRTÉKELÉS: 7

      Ha mindig az adófizető többség szerint döntenének kulturális dolgokban akkor lakodalmas menne a filharmóniában, kabaré a színházban, a könyvtárak csak krimit, ponyvát és gyerekkönyveket tartanának, a képtárban pedig csak klasszikus képeket raknának ki. Mert a többség ezt igényli és ezek mind közpénzből vannak fizetve. Nem vagyok művész, sőt műértő se, éppen ezért elfogadom az ezen téren szakértők véleményét még akkor is, ha nekem nem tetszik az. Bár tudom, mostanában nem tartjuk nagyra a szakértőket, legyen az orvos, tudós, mérnök, fociedző, a közember mindent jobban tud, mert megvan neki a józan paraszti esze.

      • User
        Dátum: 2023. január 6., 11:10
        ÉRTÉKELÉS: -5

        Kíváncsi vagyok, hogyan fogadná egy fogorvos „szakértői” döntését, aki minden szakértelme mellett – emberi tévedésből – az ép fogát akarná kihúzni a fájós helyett. Tudom, sántít a hasonlat, de sok ilyen helyzet előállhat, amikor csak kizárólag a „szakértők” döntéseire hagyakozunk. A háttérben megbúvó esetleges üzleti érdekekről most ne beszéljünk… S még megemlítenék egy dolgot: a bíráló bizottságba be kellett volna választani Vargha Fruzsina alpolgármester asszonyt is. Aki művészcsaládból származik (az édesapja szobrászművész) és művészettörténész. Talán racionálisabb döntés születik.

        • User
          Dátum: 2023. január 6., 14:10
          ÉRTÉKELÉS: 5

          Nagyon nem jó a hasonlat. Amit ír az egy embernek a hibája vagy hiányzó szakértelme. De ha úgy gondolja mondja meg a fogorvosnak is, hogy mit csináljon a szájában.
          A szakértők persze nem istenek, de ha van ott már 3 szobrász én inkább nekik hiszek, hogy a felhozatalból ez volt a jó. Azt is lehet, hogy a közönség kedvébe akarunk járni, de akkor hirdessék meg úgy a pályázatot, a közönség meg szavaz. Majd lesz Colbert hidunk. Vagy nem, mert a közönség szavazás se fog mindenkinek tetszeni. 🙂

          • User
            Dátum: 2023. január 6., 23:51
            ÉRTÉKELÉS: 3

            Én pedig a saját szememnek hiszek és a saját ízlésemben bízom. A fogorvostól (és bármely szakembertől, akinek a segítségére rászorulok) pedig elvárom – ha már fizetek is érte és nem is keveset – hogy azt tegye, ami nekem jó, nekem tetszik, nem pedig neki. Egy köztéren felállítandó szobor alkotójára ugyanez vonatkozik. Rövidre zárva: az a szobor jellegtelen, kifejezéstelen, gyatra fércmű, még akkor is, ha egy ötven tagú szakértői testület – ha tetszik, legyen grémium (micsoda fellengzős, nagyzoló kifejezés…) – próbál meggyőzni az ellenkezőjéről.

        • User
          Dátum: 2023. január 6., 19:09
          ÉRTÉKELÉS: 8

          Valóban sántít a hasonlata, de azért lehet érteni, hogy mit akar mondani. Nekem az a szakértő a hiteles, aki számít a laikus, nem hozzáértő véleményével is bizonyos fokon, amennyire megteheti, addig míg a szakmája gyakorlása se sérül általa, de a laikus is részese lehet ennek a folyamatnak. A fogorvos megkérdezi a páciensét, hogy melyik foga fáj, megkopogtatja, hideget fúj rá és ha a páciens is rábólint, elkezdi a kezelést. Az orvos is megkérdezi a beteget, hogy szerinte miért fáj a feje, mióta, stb. Felállítja a diagnózist. A művészet is interaktív valamilyen fokon, kell a befogadó, bár sok művész ezt vitatja. Az igaz, hogy nem az utca népe határozza meg XY úr művészetét és a szakbizottságok azért vannak, hogy művészeti értékkel bíró alkotás kerüljön megvalósításra. De a laikusok véleményét teljes mértékben sem lehet figyelmen kívül hagyni, mert akkor csak egy szűk rétegnek készül az a köztéri szobor? Petőfi óriásira nőtt a szemünkbe 200 év alatt, és akkor kapunk egy cingártestű, balett-táncos, önmagában kételkedő, gyanakvó tekintetű, a pennáját védekezőn maga előtt tartó ifjoncot? Igen, így is meg lehet őt jeleníteni, de mi szükség van erre Sepsiszentgyörgy főterén? Miért pont ezt a Petőfit kellene oda kiállítani és nem máshová? Vetrónak nagy csodálója vagyok, a szakértelme vitathatatlan, de ez a szobor nem igazán való Sepsiszentgyörgyre.

          • User
            Dátum: 2023. január 7., 12:28
            ÉRTÉKELÉS: -1

            Ez mind igaz, csak akkor megint ott vagyunk, hogy a pályázati kiírással van a gond, nem a művel. Akkor azt kellett volna kérni, hogy az embereknek megfelelő legyen, esetleg súlyozzák a döntést egy közönségszavazás eredményével. De mivel nem így volt, hanem egy szakmai zsűrire bízták akkor legyenek szívesek elfogadni annak a véleményét. Mert a fogorvosi hasonlattal ez most olyan, hogy megegyezek melyik fogammal van baj, ki csinálja meg, aztán a végén pedig azt mondom, hogy nem is az fájt. Amúgy nem a központban lesz, hanem egy kis zöldövezetben egy nagy tömbház mellett. Igaz a főúton, de nem pl. egy tér közepén. Ott, ahol Arany János is van, bár kíváncsi vagyok hány ember tud arról a szoborról.

  • User
    Dátum: 2023. január 5., 16:56
    ÉRTÉKELÉS: 8

    Őrnagy Úr… Egy hídnál láttak utoljára. Valakik, valahova elvittek Őrnagy Úr. Azt is mondták, négy
    muszka dzsidás ölt meg, hogy ne akarj többé , és ne tudj népednek dalt teremteni. A Szabadságról,
    többé ne szólhass.. Süket világnak, nem kell énekes. „Lánglelkű Költőnk!”, vajon hol vagy ?
    A Nagy-mindenség, mely csataterén osztogatod az Igét, ingyen ? Egy hídnál láttak utoljára,
    kipirult arccal, fehér ingben…

  • User
    Dátum: 2023. január 5., 16:07
    ÉRTÉKELÉS: 10

    Kedves Vetró Úr! A művészet, művészet, de azért lássuk be, hogy ez a Petőfi szobor groteszk giccs!😅 Köztérre az adófizető pénzéből nem szabad elkészíteni! A zsüri tagjai a saját udvarukra elkészíthetik, saját pénzen!!!!
    Köztérre vmi normálisabbat!

    • User
      Dátum: 2023. január 6., 20:31
      ÉRTÉKELÉS: 10

      Én azt gondolom hogy Petőfit nem szabad másként elképzelni csakis forradalmárkent. Nekünk Ő ezt jelenti. Nem szabad ebből csúfot űzni senkinek. Hogy nem vagyunk művészek és talán keveset értünk a művészethez? Lehet így van de azért azt gondolom a közembernek is tetszhet vagy éppen nem tetszhet valami. Egy művész sokféleképpen ffejezheti ki magát de amikor köztérre tervez akkor igenis gondoljon a közre is. Én sem akarok egy röhejes Petőfit látni hanem igenis a harcost akinek oldalán ott a kard és miközben nézem a szobrot el tudom képzelni ahogy szenvedélyesen elszavalja a Talpra magyart!!! Amit nehezen tudnék elképzelni azzal a „nyertes” szoborral! Petőfi most is szenvedélyt kell sugarozzon és ha előtte tartanak majd egy szenvedélyes magyar órát vagy történelmet akkor az a diák áttéreze azt a ’48-as hangulatot!!!

      • User
        Dátum: 2023. január 9., 14:10
        ÉRTÉKELÉS: 5

        Kérdem én, csak hallkan, az Arany büszt előtt hány magyar órát tartottak, hány verset szavaltok ott el?

  • User
    Dátum: 2023. január 5., 18:19
    ÉRTÉKELÉS: 7

    Legtöbbünknek beláthatatlan a művészek gondolkodása, én magamtól például soha nem láttam volna meg Petőfiben a balettművészt is. Igaza van a szobrásznak, a költőt már jól ismerjük, eljött az ideje Petőfit új oldalról is felfedezni.

  • User
    Dátum: 2023. január 6., 8:24
    ÉRTÉKELÉS: 6

    Annyira fárasztó folyamatosan azt hallgatni, hogy az „adófizetők” Így meg úgy. Többnyire pont azok kommentelnek, akik nem „adófizetők”. Lehet, hogy konzervativ városka, de már azért lehet nyitni a világ felé és néhány szakmabelit is meghallgatni.

  • User
    Dátum: 2023. január 6., 9:04
    ÉRTÉKELÉS: 6

    Vetró Úrnak igaza van…..vagy maradjunk szobor nélkül,mert valaki,valahol megállapította,h.??????!!! …..Akinek nem tetszik,ne nézze!Tiszteljük a Hozzáértő véleményét,mert idehaza a szépérzék fejlesztésével bajok voltak és vannak,sajnos most is…..Aki lát,azt engedjük szóhoz is jutni…..

  • User
    Dátum: 2023. január 6., 10:56
    ÉRTÉKELÉS: 3

    Ha Kézdin is lett volna” lakóssági nyomás”,sok Vetró szobornak nem lett volna helye a városban.Sok „Süsü”-t lenyomtak a torkokon a vargáknál.

  • User
    Dátum: 2023. január 6., 10:00
    ÉRTÉKELÉS: 4

    Vox populi ,vox dei.A nép szava az isten szava! Nézzük csak meg milyen ‘remekművet’produkáltak Szerbiában (Belgrád)Hunyadi János szobrával!Olyan Osterix rajzfilm figura lett belőle.

  • User
    Dátum: 2023. január 6., 11:32
    ÉRTÉKELÉS: 2

    A művészetben mindig is voltak eltérő vélemények és stilusok.Szerintem az a múvészet ,ami a szemet gyönyörteti ,nem pedig ki kell találnod ,hogy mi is akar lenni.
    Michelangelo műveit nem kellett találgatni.Jó,abból csak egy született ,de sokak tanúltak belőle.A ‘szakértők’ a sajátjukat dícsérik,ez a trend,ezt kell szeretni.Hát nem kell mindenkinek szeretni.Az utókor majd eldónti.Az USA-ban és máshol is ideológiai alapon döntenek le szobrokat.

  • User
    Dátum: 2023. január 6., 12:26
    ÉRTÉKELÉS: 8

    Hááát… mit es mongyak…. Gergely Zoltánnak vannak „igazi” szobrai is. Utánanéztem. Őszintén szólva, csodálkozom, hogy ez ilyen lett. A legnagyobb jóindulattal szólva is, ez a Petőfi-szobor nem a legsikerültebb, mondhatni, erősen minimalista alkotás. Legalább kard lenne az oldalán… Nem éppen  ronda, mint pl. a nándorfehérvári Hunyadi-szobor, ami egy karikatúra, de… hogy is mondjam… jellegtelen. Szinte megsajnálja az ember, ha ránéz! És itt van a gebasz. Az, hogy az „utca népének” – vagy legalábbis nagyobbik részének – a képzeletében nem egy ilyen semmitmondó Petőfi-kép él. Érthető tehát, hogy nem ezt akarják. Egy tűzlelkű szabadságharcos költőt, a magyar nemzet talán legnagyobb költőjét így ábrázolni – ahogy cingár lábain állva, idétlen, merev kézmozdulattal tart egy tuluféleséget, valami hálóköntös-szerűségbe öltöztetve – egyenesen sértésszámba megy. És ezzel nemcsak Petőfi emlékét sértik meg, hanem az „utca emberét” is.

  • User
    Dátum: 2023. január 6., 13:24
    ÉRTÉKELÉS: 3

    Akkor lehet akármilyen szobor csak azért hogy legyen valami?A koltói romantikus Petőfi vagy a harcias kardos Petőfi?

  • User
    Dátum: 2023. január 7., 12:05
    ÉRTÉKELÉS: 2

    „Én pedig a saját szememnek hiszek és a saját ízlésemben bízom. A fogorvostól (és bármely szakembertől, akinek a segítségére rászorulok) pedig elvárom – ha már fizetek is érte és nem is keveset – hogy azt tegye, ami nekem jó, nekem tetszik, nem pedig neki. ”

    Ez egy buta és önző hozzáállás. Az ízlés kérdésében önző (csak az jó ami nekem tetszik), a második példájában csak simán buta. Na, de csak megtalálja azokat a szakikat akik az ön kedvére járnak. Van olyan aki hülyeséget is elvállal, ha az tetszik a kliensnek.

    • User
      Dátum: 2023. január 7., 23:49
      ÉRTÉKELÉS: 1

      Válasza, „kedves” akárki, komoly logikai ficamról tesz tanúságot. Kijed szerint tetszenie kell nekem annak is, ami ronda (mert ha nem, akkor önző vagyok) és még buta es vagyok, mert elvárom a szakitól, hogy azt a munkát végezze el, azt a terméket, szolgáltatást, netalán szobrot – ha szoborász az illető – kapjam tőle, ami nekem kell. Vagyis, hogy jobban megércse: bémejen maga egy cipőbótba, azzal a szándékkal, hogy veszen magának egy 43-as fekete férfibakkancsot. Kéri hát a bótostól. Aszongya erre a bótos: Nem! Itt van egy 36-os piros női szandál, az kell magának. Maga, mivel nem buta, mint én, elfogaggya a bótos döntését metaa’jobbantuggya, fizet, mint a katonatiszt és elégedetten, hogy milyen okos volt, boldog vigyorral kisétál az üzletből. (P.S. Ha maga esetleg fejérnép, a bakkancs s a szandál felcserélendő). Alásszolgája!

      • User
        Dátum: 2023. január 8., 22:00
        ÉRTÉKELÉS: -5

        Csak a saját butaságát bizonyítja továbbra is. Ha nem érti, hát nem érti. Ez nem az én hibám. Maga szerint mondjuk a hörgős death metal jo zene? Hát képzelje el, hogy van aki szerint az. Jó sok ember szerint. Mert az ízlés már csak ilyen. Az élő kagyló jó kaja? A sáska? Az erjesztett hering? És a sort folytathatnám. Az eladós példa se jó. Az úgy lenne jó, hogy kér egy 40-es bakancsot és azt mondja, hogy nem lesz jó, túrázáshoz vegyen egy számmal nagyobbat. De ön köti az ebet a karóhoz, hogy márpedig az összes cipője 40-es, ezt is felpróbálta és jó. Na ha olyan az eladó, akkor magára bízza, aztán az első túra után megtanulja, hogy butaságot csinált, mert a lábujjak csupa vízhólyag lesz. Vagy nem tanulja meg, hanem szidja a gyártót, az eladót, hogy mit adtak el. Gyanítom ön az utóbbit tenné.

        • User
          Dátum: 2023. január 9., 9:32
          ÉRTÉKELÉS: 4

          Nem én nem értem, hanem maga nem akarja megérteni. A cipőeladós példát sem értette, kiderült a zagyva válaszából. Talán olvassa lassabban, figyelmesebben, hogy megértse a lényeget: ne más mondja meg, hogy mi kell tettszen nekem, hogy mi a jó nekem! Legyen az egy szobor, vagy cipő vagy zene vagy étel vagy bármi más! Remélem, érthető voltam. De ha nem, az nem az én problémám, hanem a magáé. Én nem akarom meggyőzni. Ha magának tetszik ez a vitatott szobor, hát vásárolja meg (úgyis eladó lesz nemsokára 😀 ), kapja a vállára, vigye haza s állítsa fel a kertjében, oszt’ mindennap kedvére gyönyörködhet benne.

          • User
            Dátum: 2023. január 9., 11:06
            ÉRTÉKELÉS: 0

            Azt nem bírja felfogni , hogy ha valami magának nem teszik – és ehhez joga van – attól az még nem feltétlenül rossz. Vagy ha valamiről maga úgy gondolja, hogy az ügy jobb és az az igazság, az meg nem biztos, hogy úgy is van.

          • User
            Dátum: 2023. január 9., 14:02
            ÉRTÉKELÉS: 1

            Szerintem meg igen, azért vannak a művészek, hogy ők a kultúrát pallérozzák, és a átlagembernek megmondják, h mi a szép és mi nem. Ha az átlag ember megéri, akkor azt jelenti h tanult ebből, ha meg nem, akkor továbbra is ott marad ahonnan indult.
            Mi lesz akkor, h ha következőkor sem fog tetszeni az istenadta népnek a szobor?

        • User
          Dátum: 2023. január 9., 14:25
          ÉRTÉKELÉS: 2

          Hányszor mondjam már el? Nem érdekel, hogy ki mit lát szépnek, jónak. stb. Arról van szó, hogy ne MÁSVALAKI döntse el magam helyett, hogy NEKEM mi a szép, mi a jó, mi a megfelelő!

    • User
      Dátum: 2023. január 8., 13:54
      ÉRTÉKELÉS: -3

      „Van olyan aki hülyeséget is elvállal, ha az tetszik a kliensnek”. Mint látja, ezzel a szoborral-üggyel pontosan ez történt. Csak az gond, hogy nem a grémium – télleg, be szép is ez a szó – a kliens.